Lestijärven kunnan päätökset > Tekninen lautakunta > Keskiviikkona 3.7.2019 klo 19.00-22.02
80§ YMPÄRISTÖLUVAN MUUTOSHAKEMUS/Miisa Jylhä, Ravintola Parila

Päätösluonnos:
ASIA

Päätös ympäristönsuojelulain 89 §:n tarkoittamasta ympäristöluvan Dnro YL0116 muutoshakemuksesta, joka koskee ravintolan terassilla äänentoistolaittein tapahtuvaa soittoa Lestijärven kunnassa. Asia käsitellään kuten ympäristönsuojelulain 39 §:n mukainen lupahakemus.
HAKIJA
Ravintola Parila/Miisa Jylhä, Lestintie 53, 69440 Lestijärvi
VOIMASSA OLEVA YMPÄRISTÖLUPA JA MUUTOSHAKEMUKSEN TAUSTA
Ravintola sijaitsee Lestijärven kirkonkylällä osoitteessa Lestintie 53, 69440 Lestijärvi ja kiinteistöllä 421-401-21-20. Muutoshakemus koskee ravintolan ulkolavalla tai terassilla tapahtuvaa soittoa ja yhtyeiden esiintymistä ja siitä naapurustoon aiheutuvaa melua. Nykyinen ja voimassa oleva ympäristölupa Dnro YL0116 on annettu 30.9.2016 ja sen on Vaasan Hallinto-oikeus vahvistanut 8.6.2018. Lupapäätös ja siihen liittyvät määräykset ovat:
----------------------------
Tekninen lautakunta myöntää Ravintola Parilalle ympäristöluvan enintään viiteen vuotuiseen terassin yhteydessä tapahtuvaan soittoiltaan. Näitä koskevat seuraavat lupamääräykset:
Ilmoitusvelvollisuus
1. Tapahtumapäivämäärät on ilmoitettava 200 m säteellä oleviin asuinkiinteistöihin jaettavalla kirjallisella ilmoituksella vähintään kahta viikkoa ennen tapahtumaa sekä julkisesti kunnan ilmoitustaululla.
Yksittäisen tapahtuman kesto ja vuorokaudenajat
2. Yksittäisen tapahtumakerran soittoaikaa ei rajoiteta.
3. Soiton on loputtava viimeistään kello 01:30 juhannuksena ja muikkumarkkinoiden aikana. Muuna kolmena iltana soiton on loputtava klo 1:00 mennessä.

Melurajat
4. Ennen kello 22:00 soittamisen aiheuttaman melu saa olla välittömästi esiintymislavan edessä enintään 90 dB ja kello 22:00 jälkeen (yöaikaan) enintään 85 dB. Lähimmän häiriintyvän asuinrakennuksen vieressä melutaso ei saa ylittää arvoa 55 dB missään vaiheessa. Melutasolla tarkoitetaan soiton aikaista A-taajuuspainotettua keskiäänitasoa (LAeq).
Seuranta
5. Melutasoja on seurattava ja tarvittaessa säädettävä lupamääräysten toteutumiseksi. Käytettävän mittarin tulee olla vähintään 2- tarkkuusluokan melumittari, jossa on ekvivalenttitason mittaus A-taajuuspainotuksella. Seurantatiedot (kellonaika ja mittauslukema) on kirjattava ja kirjaukset on toimitettava vuosittain ympäristölupaviranomaiselle.
Muuta
6. Tämän lupa ei oikeuta käyttämään terassia ja soittolavaa ilman rakennuslain mukaista ilmoitus- tai lupakäsittelyä. Näistä hakijan tai kiinteistön omistajan tulee huolehtia viipymättä.
7. Tässä luvassa käsiteltyä toimintaa ei saa harjoittaa ennen kuin lupa on saanut lainvoiman.
---------------------------------------------------------------

Terassisoitto on aiheuttanut toiminnanharjoittajan/harjoittajien ja kahden lähinaapurin välistä eripuraa jo luvan YL0116 käsittelyn yhteydessä ja luvan saaneen toiminnan aikana. Valvontaviranomaisen seurantamittausten ja yrittäjän omavalvonnan perusteella toteutunut melutaso kesän 2018 juhannuksena ja muikkumarkkinoilla on ylittänyt luvassa määrätyn tason lähimmän häiriintyvän asuinrakennuksen vieressä ja ollut enimmillään 65-70 dB. Melutasoa ei ole saatu säädettyä alemmaksi tapahtumien aikana. Edellisen vuoksi valvontaviranomainen on käynnistänyt ympäristönsuojelulain 93 §:n mukaisen menettelyn ympäristöluvan peruuttamiseksi. Vastaavasti toiminnanharjoittajalle on annettu ympäristönsuojelulain 89 §:n mukainen oikeus hakea luvan muuttamista sellaiseksi, jolla hän katsoo toimintaa voitavan harjoittaa. Mahdollisen muutoshakemuksen sisällössä on kehotettu ottamaan soveltuvin osin huomioon asiassa kertynyt kokemus ja palaute. Hakemuksen tekoon johtanut valvontakehotus on tämän päätöksen liitteenä.

MUUTOSHAKEMUKSEN SISÄLTÖ
Toiminnanharjoittaja hakee lupaan muutosta jossa:

  1. Soittolavan edustan eli terassin melutasolle asetettaisiin 90 dB enimmäismelun tavoitetaso, mikä hakijan mukaan vastaisi aiempien tapahtumien tasoa
  2. Soittotapahtumien vuotuinen määrä lasketaan viidestä kolmeen. Tapahtumat olisivat juhannus, muikkumarkkinat ja yksi muu kerta.
  3. Soittotapahtumien aikarajaksi haetaan nykyistä ympäristölupaa mukaillen:
    • juhannus ja muikkumarkkinat enintään kello 1:30 saakka
    • yhdellä muulla kerralla enintään kello 1:00 saakka

Haettuja muutoksia toiminnanharjoittaja on perustellut seuraavasti:

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE JA LUPAVIRANOMAINEN
Hakemus on tullut vireille 4.5.2019. Ympäristönsuojelulain 35 §:n mukaan toiminnan muuttamista koskevan lupahakemuksen ratkaisee se viranomainen, jonka toimivaltaan kuuluu ratkaista vastaavaa uutta toimintaa koskeva hakemus. Voimassa olevan luvan YL0116 käsittelyn perusteena on ollut ympäristönsuojelulain 27 § kohta 3. Sen mukaan lupa on oltava toimintaan, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

17 § (4.2.2000/90)
Kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa ei saa käyttää siten, että naapurille, lähistöllä asuvalle tai kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa hallitsevalle aiheutuu kohtuutonta rasitusta ympäristölle haitallisista aineista, noesta, liasta, pölystä, hajusta, kosteudesta, melusta, tärinästä, säteilystä, valosta, lämmöstä tai muista vastaavista vaikutuksista.
Arvioitaessa rasituksen kohtuuttomuutta on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat.

Asia kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ratkaistavaksi (YSL 34 §). Lupa koskee vain ulkona tapahtuvan soiton naapureille mahdollisesti aiheuttamaa melurasitusta. Sisätiloissa tapahtuvaa soittamista, tai ravintolatoimintaa muutoin, ei säädellä ympäristöluvalla.

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE
Ravintolarakennus sijaitsee Lestijärven kirkonkylän asemakaavassa AL-merkityllä asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelissa. Kaavassa ei ole merkintää koskevia yksityiskohtaisia määräyksiä. Ravintolarakennuksella ja terassilla on voimassa olevat rakennusluvat.

SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ
Ravintolan lähiympäristö on kaavoitettua kunnan keskustaajama-aluetta. Etäisyys terassilta neljään lähimpään naapureiden asuinrakennukseen on n. 30, 40, 50 ja 60 metriä. 200 metrin säteelle sijoittuu edelliset mukaan lukien yhteensä 20 asuinrakennusta sekä kirjasto, koulu ja kauppa.

HAKEMUKSEN KÄSITTELY
Hakemuksesta tiedottaminen

Hakemuksesta on kuulutettu Lestijärven kunnan ilmoitustaululla ja nettisivuilla 16.5. – 14.6.2019. Kuulutus on lähetetty tiedoksi kirjeitse 18:lle ja sähköpostitse kahdelle lähikiinteistön omistajalle. Sähköpostitiedoksiannossa olleen sisältövirheen vuoksi kyseisten vastaanottajien kuulemisaikaa jatkettiin 20.5. lähetetyn korjauksen jälkeen 19.6. saakka. Hakemusasiakirjat ovat kuulutusaikana olleet nähtävillä Lestijärven kunnan teknisessä toimistossa.

Pyydetyt lausunnot
Hakemuksesta pyydettiin lausunto Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollolta. Ympäristöterveydenhuolto katsoi lausunnossaan 7.6.2019:
”Toiminnanharjoittajan esittämät muutokset ympäristölupaan ovat terveydensuojeluviranomaisen näkemyksen mukaan kannatettavia. Melun mittaaminen on haasteellista ja melun hallintaan asetetut, tyypillisesti käytetyt, puolivuorokautiset raja-arvot eivät välttämättä palvele kertaluontoista melutapahtuman hallintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän vuoksi melutasolle mahdollisesti asetettavien raja-arvojen valinnassa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta se aidosti ohjaa toiminnan haittojen vähentämiseen ja raja-arvoissa pysymiseen jo tapahtuman aikana. Mikäli lupaviranomainen katsoo tarpeelliseksi asettaa ”enimmäismelun tavoitetason”, tulisi tämä määrittää siten, että se on yksiselitteisesti tulkittava suure kuten A-painotettu 5 minuutin keskiäänitaso Laeg,5min tai A-painotettu maksimi äänenpainetaso LAmax.
Yleisötapahtuman ympäristömelutasoa koskevia lainsäädännöllisiä ohjearvoja ei ole, joten tapahtumista aiheutuvan ympäristömelun kohtuullisuuden arviointi on tapauskohtaista ja haasteellista. Asumisterveysasetuksen (545/2015) soveltamisohjeessa terveydensuojeluviranomaista velvoitetaan ottamaan (sisätilojen) melua arvioidessaan huomioon mm altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto sekä mahdollisuus välttyä altistumiselta. Ulkosoitto -toiminnan harjoittaminen hakemuksessa esitetyllä tavalla ei näillä perustein aiheuta kohtuutonta haittaa lähiympäristön asukkaille.”

Muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksesta jätettiin kaksi muistutusta.

Muistutus 1
Terassilta noin 40 m etäisyydelle sijoittuvan asuinrakennuksen ja kiinteistön 421-401-21-78 omistaja jätti 17.6.2019 seuraavan sisältöisen muistutuksen:
”Vastustan ehdottomasti esitystä, jonka Parila on tehnyt. Aikaisemmat meluarvot olivat jo aivan maksimissaan ja nekin pitäisi nyt poistaa. Käsittämätöntä. Olen sitä mieltä, että Parilalle annetaan yksi soittolupa muikkumarkkinoiden aikaan, jolloin he saisivat ilman rajoituksia käyttää volyymejä kaikesta seurannasta vapaana. Nähdäkseni tämä on ainut tapa, jolloin vastineiden antaminen minun osaltani voisi päättyä.”
Muistutus 2
Terassilta noin 80 m etäisyydelle sijoittuvan asuinrakennuksen ja kiinteistön 421-401-21-232 omistajat jättivät 18.6.2019 seuraavan sisältöisen muistutuksen: ”Toiminnanharjoittaja hakee 30.9.2016 myönnettyyn ympäristölupaan muutosta. Hakemuksen mukaan terassilla mitattavalle melutasolle ei asetettaisi tarkkaa melurajaa, vaan melutasolle asetetaan enimmäismelurajan tavoitetaso noin 90 desibeliin. Tavoitetason toteutumista valvotaan hakemuksen mukaan pistomittauksin.
Todettakoon, että nykyisen ympäristöluvan melurajat ovat jo nyt ympäristöministeriön antamia ohjearvoja korkeammat, joten tapahtumien melutasoa tulee siten laskea nykyisestä eikä melutason mittaus ja seurantavelvoitteesta tule luopua.
Melutason seurannannasta Iuopuminen ja melutason korottaminen nykyisestä aiheuttaa aikaisempaa suurempaa melurasitusta naapureille. Lupamääräyksistä Iuopuminen on helpotus ja positiivisin asia ainoastaan yrittäjälle itselle. Yksittäisten tapahtumien korotettua, rajoittamattoman melutason naapureille aiheuttamaa häiriötä ei voida kompensoida vähentämällä tapahtumakertoja. Ympäristöluvan mukaan melutason mittaus- ja valvontavelvoite koskee jokaista yksittäistä tapahtumaa erikseen.
Nykyinen ympäristölupa tulee perua välittömästi toiminnanharjoittajalta, joka tietoisesti, tahallisesti ja toistuvasti, toimii myönnetyn ympäristöluvan vastaisesti. Yrittäjä ei ole osoittanut minkäänlaista halua toimia tai sopeuttaa toimintaansa ympäristöluvan mukaiseksi.
Ympäristönsuojelulain 89 § ei sisällä perusteluja muutosluvan hakemiselle, eikä ympäristölupaa voida myöntää muutoshakemuksessa mainituilla perusteilla.
Oikeuksiemme puolustaminen Ravintola Parilan ympäristölupa-asiassa on saanut aikaan useita perättömiä ja virheellisiä netti- ja Iehtikirjoituksia, nimittelyä, tappouhkaus, uhkauksia väkivallan kohteeksi joutumisella, erilaisia mielenilmaisuja, mielenosoituksia ja kerättyjä adresseja. Lisäksi meitä on kehotettu poistumaan omasta kodista, jos tapahtumat häiritsevät ja on myöskin muistutettu, että Suomi on vapaa maa myös asuinpaikan suhteen.”

TEKNISEN LAUTAKUNNAN RATKAISU
Tekninen lautakunta myöntää Ravintola Parilalle ympäristöluvan enintään kolmeen vuotuiseen ulkona terassin yhteydessä tapahtuvaan soittoiltaan. Tapahtumaillat ovat juhannusaatto, muikkumarkkinalauantai sekä kolmas yhden illan tapahtuma.

Ilmoitusvelvollisuus
1. Kolmannen tapahtuman päivämäärä on tiedotettava 200 m säteellä oleville asuinkiinteistöille kahta viikkoa ennen tapahtumaa. Myös siitä, jos juhannuksen tai muikkumarkkinoiden tapahtumaa ei järjestetä, on ilmoitettava vastaavasti.

Tapahtumien vuorokaudenajat
2. Soiton on loputtava jokaisella tapahtumakerralla viimeistään kello 24:00.

Melutaso
3. Äänilähteiden suuntauksen tulee olla terassia kohti. Soiton äänenvoimakkuus tulee säätää vain terassikuuntelua varten ja naapurustolle mahdollisimman vähän häiriötä aiheuttavaksi.

RATKAISUN PERUSTELUT
Kiinteistön, rakennuksen ja asunnon käyttäminen niin, että siitä aiheutuu naapurille kohtuutonta rasitusta, on Naapuruussuhdelain 17 §:n 1 momentin nojalla kiellettyä. Pykälän 2 momentin mukaan rasituksen kohtuuttomuutta arvioitaessa on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat. Asutustaajamien yöaikaista ulkoilmakonserttia on aina pidettävä poikkeustilanteena, jollaista ei voida sallia ilman ilmoitus- tai lupamenettelyä, jossa naapurit tulevat kuulluiksi. Toisaalta naapurilla on velvollisuus sietää naapuriltaan muuta kuin kohtuutonta rasitusta (sietämisvelvollisuus). Lautakunta katsoo, että päätöksessä on otettu kohtuudella huomioon sekä toiminnanharjoittajan että naapureiden oikeudet ja se vähentää naapureille aiheutuvaa rasitusta suhteessa aiempaan lupaan. Rasitusta vähentää erityisesti soittokertojen ja soittoaikojen rajoittaminen.

Tapahtumien lukumäärä, vuorokaudenajat ja melutaso
Muutoshakemuksessa ja päätöksessä tapahtumien lukumäärä on alennettu viidestä kolmeen, mikä laskee naapureihin mahdollisesti kohdistuvaa kokonaisrasitusta suhteessa voimassa olevaan lupaan. Melun suhteen erityisesti yöaikaista kello 22:00 jälkeistä melua pidetään päiväaikaista melua häiritsevämpänä. Voimassa olevan luvan seurannan perusteella toiminnanharjoittaja ei ole saanut säädettyä äänenvoimakkuuksia ja äänenvoimakkuus on tavoitteiden vastaisesti pyrkinyt nousemaan yötä kohden. Muutoshakemuksessa esitetyn äänenvoimakkuuden tavoitetason toteutumista on siten pidettävä epävarmana. Muutoshakemuksessa toiminnanharjoittaja on katsonut, että melun seuranta viranomaisohjeissa määritellyllä luotettavuustasolla on kohtuuttoman vaikea järjestää. Lautakunta katsoo, että luotettava seuranta on järjestettävissä mutta se vaatisi tässä tapauksessa ulkopuolisen asiantuntijan käyttämistä. Lautakunta on siten katsonut kohtuulliseksi olla määräämättä seurattavia melutasoja, mutta vastaavasti on katsottu tarpeelliseksi rajoittaa tapahtumakertojen kesto kello 24:00:ään.

LUVAN VOIMASSAOLO
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi ja sitä tulee noudattaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Mikäli toiminnassa tapahtuu häiritsevyyden kannalta olennainen muutos, häiriön havaitaan aiheuttavan terveyshaittaa, tai asiassa havaitaan jokin muu olennainen tässä lupakäsittelyssä huomiotta jäänyt häiriötekijä, voidaan toiminnan harjoittajalta edellyttää uutta lupahakemusta (YSL 29, 49, 89 §). Valvontaviranomainen voi edellyttää uuden luvan hakua myös, mikäli on oletettavaa, että uusilla kohtuullisiksi katsottavilla lupamääräyksillä voitaisiin vähentää toiminnasta aiheutuvaa ympäristöhäiriöitä.

PÄÄTÖKSESSÄ JA LUPAKÄSITTELYSSÄ SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6, 22, 27, 29, 34, 39, 42-44, 48-49, 62 ja 83-85, 89 §
Laki eräistä naapuruussuhteista (4.2.2000/90) 17 §

KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN
Käsittelymaksua peritään 525,00 euroa. Kyseessä on arvonlisäveroton myynti. Maksu perustuu Lestijärven kunnan ympäristöviranomaisen taksan 3 §:ään. Perusmaksu on 750 € (YSL 27 §:n 2 momentin 3 kohdan mukainen kohtuutonta haittaa naapuruussuhteissa aiheuttava toiminta). Kun kyse on luvan muutoshakemuksesta, voidaan maksua alentaa taksan 5 §:n perusteella 30 % .
Maksussa sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 205 §
Lestijärven kunnanvaltuuston päätös kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksaksi 29.4.2015 13 §

LUPAPÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN
Tekninen lautakunta tiedottaa tästä päätöksestä siten kuin ympäristönsuojelulain 85 §:ssä on säädetty.

MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen ja päätöksestä perittyyn maksuun saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksenannon liitteenä.

vt rakennustarkastaja
Muutoshakemus hyväksytään päätösluonnoksen mukaisesti.

Arto Hautala toimi kokouksessa asiantuntijana ja poistui kokouksesta tämän pykälän esittelyn jälkeen.

tekninen lautakunta

Osmo Haasiomäki esitti päätöseistyksenhyväksyttäväksi muutoin, mutta Parilan soittoaikaa hyväksytään jatkettavaksiklo 1.00 asti. Roni Brandt kannatti tehtyä muutosesitystä. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti esityksen.