Lestijärven kunnan päätökset > Tekninen lautakunta > Maanantaina 20.01.2020 klo 19.00-20.51
8§ VAPAUTUSHAKEMUS LIITTYMISVELVOLLISUUDESTA VIEMÄRIIN/

Riitta Kumpulainen hakee kiinteistön vapauttamista liittymisvelvollisuudesta Lestijärven kunnan vesi- ja viemärilaitoksen viemäriin. Kiinteistö sijaitsee tilalla 421-401-12-68 osoitteessa Lestijärventie 1059, 69450 Yli-Lesti. Kiinteistön asuinrakennus on rakennettu v. 1963, siinä on Yli-Lestin vesiosuuskunnan vesiliittymä ja jätevedet ohjataan nykyisin sakokaivon kautta kolmeen imeytyskaivoon. Kiinteistö sijaitsee Kasalankankaan tärkeän pohjavesialueen 10421 02B varsinaisella muodostumisalueella.

Kiinteistö kuuluu vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueeseen. Valtuusto on päättänyt toiminta-alueesta 31.5.2012, 22 §. Kunta on rakentanut Yli-Lestin alueelle viemäriverkoston runkolinjat vuonna 2012. Valtuusto on päättänyt jätevesiviemärin liittymistaksasta 31.5.2012 24. Maksu on 3000 euroa / kiinteistö. Liittymismaksulle voidaan antaa kolmen vuoden maksuaika, jolloin maksu suoritetaan kolmen vuoden aikana tasaerissä

Asian aiempi käsittely teknisessä lautakunnassa ja Vaasan hallinto-oikeudessa

Samaa kiinteistöä koskeva vapautusanomus on käsitelty teknisen lautakunnassa kahteen otteeseen. Ensimmäinen päätös tehtiin 8.6.2016 § 22. Tuolloin 30.4.2015 kirjatun vapautusanomuksen perustelut olivat: 1) Oma järjestelmä riittävä. 2) Liian kallis – hinta kolminkertainen kirkonkylään verraten. 3) Valtioneuvoston siirtymäaika 15.3.2018. 4) Isännän sairaus. Mahdollinen muutto. 5) Ei asunnolle käyttöä.

Tekninen lautakunta ei päätöksellään antanut vapautusta. Kielteisen päätöksen perustelut olivat: ”Kyse on kahden hengen vakituisesti asunnosta, jossa on Yli-Lestin vesiosuuskunnan vesiliittymä. Muodostuvan jäteveden määrää ei voida pitää erityisen vähäisenä suhteessa viemärilaitoksen muuhun asiakaskuntaan. Hakijan kiinteistö sijaitsee myös Kasalankankaan tärkeän pohjavesialueen 10 421 02B varsinaisella muodostumisalueella ja alueelle rakennetun viemäriverkoston välittömässä läheisyydessä. Kiinteistön nykyinen jätevesiä pohjavesialueelle imeyttävä käsittely on ristiriidassa ympäristönsuojelulain 17 §:n pohjaveden pilaamiskiellon kanssa. Valtioneuvoston siirtymäaika 15.3.2018 saakka koskee viemäriverkostojen ulkopuolisen haja-asutuksen jätevesien käsittelyä, eikä sitä voida soveltaa vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueella. Voimassa oleva liittymismaksu on todettu kohtuulliseksi ja tasapuoliseksi erillisessä korkeimman hallinto-oikeuden tasolla käyneessä päätöskäsittelyssä. Maksu voidaan suorittaa kolmen vuoden kuluessa ja eläkeläisillä on tulo- ja omaisuusrajoista riippuen mahdollisuus anoa liittymään 40 % korjausavustus. Rakentamiskustannus (ei liittymismaksu tai laitteet) on kotitalousvähennyskelpoinen verotuksessa. Kunnan viemärilaitos toimii alijäämäisesti eli toimintaa tuetaan verovaroin.”

Hakija ei valittanut päätöksestä, mutta haki vapautusta uudestaan 6.6.2017 allekirjoitetulla hakemuksella. Tuolloin tekninen lautakunta katsoi päätöksessään 6.9.2017 § 55, että ”Uudessa hakemuksessa ei ole tullut esiin sellaisia perusteluja, joihin lautakunta ei tekemässään kielteisessä päätöksessä olisi jo ottanut kantaa. Hakemusta ei oteta käsittelyyn.”

Hakijat valittivat päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen, joka antoi asiassa päätöksen 5.9.2019 (päätös nro 19/0396/3, tämän pykälän liitteenä). Päätöksellä teknisen lautakunnan päätös kumottiin ja asia palautettiin teknisen lautakunnan käsiteltäväksi. Päätöksen perustelut kuuluvat: ”Valituksenalaisen päätöksen mukaan muutoksenhakijoiden valitusta ei otettu käsittelyyn, koska siinä ei tullut esiin sellaisia perusteluja, joihin tekninen lautakunta ei olisi jo ottanut kantaa samaa asiaa koskeneessa aikaisemmassa päätöksessään. Hallinto-oikeus toteaa, että päätös, jolla hakemus hallintoasiassa on aikaisemmin hylätty, ei saa sellaista oikeusvoimaa, että samaa asiaa koskevan uuden hakemuksen voisi jättää käsittelemättä. Perustuslain 21 §:n 1 momentti huomioon ottaen viranomaisen on käsiteltävä sille tehty hakemus ja annettava asiassa päätös. Päätös hakemukseen on annettava riippumatta siitä, onko vastaavanlainen hakemus mahdollisesti ollut aikaisemmin käsiteltävänä samalla viranomaisella. Tekninen lautakunta ei siten ole voinut jättää ottamatta käsittelyyn sille osoitettua hakemusta. Hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu kysymyksessä olevan hakemuksen käsitteleminen ensimmäisenä asteena.”

Nyt käsiteltävän hakemuksen sisältö

Koska valituksenalaisesta hakemuksesta ja päätöksestä on jo kulunut kaksi vuotta, tekninen toimisto pyysi 18.11.2019 lähetetyllä kirjeellä hakijaa ilmoittamaan, ovatko kiinteistön olosuhteet ja vapautusanomuksen perusteet edelleen samat, jolloin käsittelemättä jätetty hakemus käsitellään sellaisenaan. Jos kiinteistön olosuhteissa on tapahtunut käsittelyyn vaikuttavia muutoksia, hakijaa pyydettiin tekemään käsiteltäväksi uusi vapautushakemus.

Hakija toimitti tekniselle lautakunnalle 29.11.2019 päivätyn uuden vapautusanomuksen. Hakemuslomakkeella ei ole muutettu 6.6.2017 jätetyllä lomakkeella kuvattuja tietoja kiinteistön olosuhteista ja nykyisestä jätevesijärjestelmästä. Sen sijaan uusi hakemus koostui hakemuslomakkeen perusteluosaan kirjoitetusta selvityksestä sekä lomakkeen liitteeksi kopioidusta hakijoiden vastinetekstistä hallinto-oikeuden käsittelyssä. Näiden mukaan vapautusanomusta perustellaan: 1) Veden käyttö on vähäistä, veden kulutus on ollut n. 30 m3 vuodessa, josta viemäriin on kulkeutunut n. 20 m3. Asunto on myynnissä ja voi jäädä asumattomaksi. 2) Liittymiskustannus 3000 € on pienituloisille sairauskulujen rasittamille eläkeläisille kohtuuton. 3) Jätevesien käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulain vaatimusten mukaisesti. Imeytyskaivot eivät tosiasiallisesti ole läpäisseet vettä maaperään. Eläinsuojaa ei viemäröitäisi, joten sen vedet tulisi joka tapauksessa toimittaa muualle. Kiinteistön jätevedet voidaan tyhjentää samassa yhteydessä. Kiinteistön jätevedet voidaan toimittaa pohjavesialueen ulkopuolelle. 4) Kuntalaisia tulee kohdella tasavertaisesti. Alueella on lukuisia kiinteistöjä, joille vapautus on myönnetty.

Asiassa pyydetyt lausunnot

Asiasta on pyydetty terveysviranomaisen eli Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollon lausunto ensimmäisen hakemuksen käsittelyn yhteydessä. Tämä ei lausunnossaan 24.9.2015 nähnyt perusteita vapautuksen myöntämiselle kiinteistön sijaitessa pohjavesialueella. Koska kiinteistön ja jätevesien käsittelyn olosuhteet eivät ole muuttuneet, ei uutta lausuntoa katsottu tarpeelliseksi. Ely-keskukselle varattiin tilaisuus tulla kuulluksi. Tämä ilmoitti, ettei näe tarvetta lausua asiassa.

Asiaan liittyvä lainsäädäntö:

10 § (22.8.2014/681) Kiinteistön liittäminen vesihuoltolaitoksen verkostoon

Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä; ja
2) kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi terveydensuojelulaissa säädetyt laatuvaatimukset täyttävää talousvettä.

Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa (527/2014) säädetään; tai
2) kiinteistöllä ei ole vesikäymälää ja sen jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa säädetään.

11 § (22.8.2014/681) Liittämisvelvollisuudesta vapauttaminen
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta tässä pykälässä säädetyin perustein.

Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.

Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Vt.rakennustarkastaja

Hakijan kiinteistöä ei vapauteta liittymisvelvollisuudesta. Tämä päätös ei velvoita viemärilaitosta ottamaan vastaan eläinsuojan jätevesiä, vaan sen mahdollisesta eläintenpitokäytännöstä ja jätevesien johtamisesta tulee pohjavesialuesijainnin vuoksi päättää ympäristölupamenettelyssä ympäristönsuojelulain 28 §:n perusteella.

Perustelut:
Samaa kiinteistöä koskeva vapautushakemus on jo käsitelty kertaalleen kielteisenä 8.6.2016 § 22, eivätkä kiinteistön olosuhteet ole oleellisesti muuttuneet.

Hakijan kohdalla kaikki Vhl (1488/2009) 11 §:n ehdot eivät täyty. Vapautusta ei ensisijaisesti voida myöntää vesihuoltolain 11 § 3 momentin perusteella. Hakijan kiinteistö sijaitsee Kasalankankaan tärkeän pohjavesialueen 10421 02B varsinaisella muodostumisalueella ja alueelle rakennetun viemäriverkoston välittömässä läheisyydessä. Kiinteistön nykyinen jätevesiä pohjavesialueelle imeyttävä käsittely on ristiriidassa ympäristönsuojelulain 17 §:n pohjaveden pilaamiskiellon kanssa.
Tekninen lautakunta on tehnyt vuosien 2016-2018 aikana päätöksen 41:een vapautusanomukseen viemäriin liittymisestä. Vapautuksia ei ole myönnetty viemärilaitoksen toiminta-alueen pohjaveden muodostumisalueella sijaitseville asuin- tai lomakäytössä oleville kiinteistöille, joilla jätevettä voi imeytyä maaperään ja kulkeutua pohjaveteen.

Vapautusanomusten oikeuskäsittelyissä vallinneen linjan mukaan vapautusta harkittaessa on ensisijaisesti tutkittava, onko liittäminen verkostoon kiinteistön omistajalle tai haltijalle lainkohdassa tarkoitetulla tavalla kohtuutonta. Vain siinä tapauksessa, että liittämistä on pidettävä kohtuuttomana, on harkittava muiden säädettyjen edellytysten täyttymistä. Vapautus liittämisestä myönnetään kuitenkin vain kaikkien edellytysten täyttyessä kyseisen kiinteistön kohdalla.

Kyse on kahden hengen vakituisesti asunnosta, jossa on Yli-Lestin vesiosuuskunnan vesiliittymä. Muodostuvan jäteveden määrää ei voida pitää erityisen vähäisenä suhteessa viemärilaitoksen muuhun asiakaskuntaan. Voimassa oleva liittymismaksu on todettu kohtuulliseksi ja tasapuoliseksi erillisessä korkeimman hallinto-oikeuden tasolla käyneessä päätöskäsittelyssä. Maksu voidaan suorittaa kolmen vuoden kuluessa ja eläkeläisillä on tulo- ja omaisuusrajoista riippuen mahdollisuus anoa liittymään 40 % korjausavustus. Rakentamiskustannus (ei liittymismaksu tai laitteet) on kotitalousvähennyskelpoinen verotuksessa. Kunnan viemärilaitos toimii alijäämäisesti eli toimintaa tuetaan verovaroin.

Valitusoikeus:
Päätöksestä on valitusoikeus Vaasan hallinto-oikeuteen. Päätös lähetetään hakijalle tiedoksi kirjeitse, jolloin valitusajan katsotaan alkavan 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Tiedoksiantoon liitetään tarkempi valitusosoitus.

tekninen lautakunta:

Tekninen lautakunta hyväksyi vt. rakennustarkastajan päätösesityksen.