MAA-AINES- JA YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUS/TUIKKANEN SIRKKA JA PEKKA
Päätösluonnos:
ASIA
Päätös ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta hakemuksesta kiviaineksen louhintaan ja murskaukseen sekä maa-aineslain 4a §:n mukaisesta hakemuksesta maa-ainesten ottamiseen.
LUVAN HAKIJA
Tuikkanen Sirkka ja Pekka
Mustikantie 15
69450 Yli-Lesti
VIREILLETULO
Lupahakemus on tullut vireille 25.4.2017.
LAITOS/TOIMINTA JA SEN SIJAINTI
Kyseessä on kallioaineksen otto räjäyttämällä ja murskaamalla sekä muu tähän liittyvä toiminta hakijoiden omistamalla Kalliola 421-401-10-21 tilalla. Alue sijaitsee Lestijärvi-Kinnula –tien koillispuolella noin 1.5 kilometrin etäisyydellä tiestä ja noin 1.8 kilometrin etäisyydellä Yli-Lestin Mustikankylästä. Ottamisalue käsittää 4.15 hehtaarin louhinta-alueen sekä viereisen läjitys- ja pintamaiden varastointialueen. Alueen keskikoordinaatit ovat 7038745 – 392405 (ETRS-TM35FIN).
LUVAN HAKEMISEN PERUSTE JA LUPAVIRANOMAINEN
Ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 27 §:n liitteen 1 mukaan ympäristölupa tarvitaan kivenlouhinnalle, jossa kiviainesta räjäytetään ja murskataan vähintään 50 päivää. Maa-aineslain (MAL 555/1981) 4 §:n mukaan maa-ainesten ottamiseen on oltava lupa.
MAL 4 a § ja YSL 47 a §:n mukaan maa-ainesten ottamista koskeva lupahakemus ja samaa hanketta koskeva ympäristölupahakemus on käsiteltävä yhdessä ja ratkaistava samalla päätöksellä, jollei sitä ole erityisestä syystä pidettävä tarpeettomana.
Ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2.1 § kohta 6 a ja b mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltäviin lupa-asioihin kuuluu kivenlouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää.
Yhteismenettelylupa-asian ratkaisee YSL 34–37 §:ssä säädetty toimivaltainen lupaviranomainen, eli tässä tapauksessa kunnan ympäristöviranomainen.
TOIMINTAA KOSKEVAT AIEMMAT LUVAT
Hakijalla on samalle alueelle 29.2.2012 annettu voimassa oleva maa-aineslupa kallioaineksen ottamiseen. Tuolla luvalla ottamista ei kuitenkaan ole vielä aloitettu. Nyt haettava lupa käsittää syvemmälle kallioon ulottuvan ottamisen ja suuremman ottamismäärän.
SIJOITUSPAIKAN KAAVOITUSTILANNE JA YMPÄRISTÖ
Ottamisalue on haja-asutusaluetta, jolla ei ole asemakaavaa. Lestijärven oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa (vahvistettu 22.2.2000) ottamisalue lähiympäristöineen on saanut merkinnän MM-3, maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla ei ole erityisiä käyttörajoitteita. Alue sijaitsee myös Iso Kortenevan tuulivoimapuiston osayleiskaava-alueella. Kaava on hyväksytty Lestijärven kunnanvaltuustossa 28.5.2015, mutta se ei ole saanut vielä lainvoimaa. Ottamisalue on osoitettu kaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi, jolla maa-aineksia voidaan ottaa maa-aineslain säädösten mukaisesti. Vahvistetuissa maakuntakaavoissa (viimeisin 22.6.2016) ei ole toimintaa rajoittavia suunnittelumääräyksiä.
Ottamisalue on noin 5 hehtaarin laajuinen kallio-moreenikumpare, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen lähiympäristöön nähden. Alue on avokalliota ja mäntytaimikkoa ja ollut tavanomaisessa metsätalouskäytössä. Etäisyys Mustikankylän lähimpään vakituiseen asutukseen on 1.7 km. Muualla (Yli-Lesti, Lestijärven rannat, Valkeinen) asutus on yli 2 kilometrin etäisyydellä.
Alueelta tai se läheisyydestä ei ole tiedossa luonnonmuistomerkkejä tai luonnonsuojelullisia kohteita, eikä se kuulu maakunnassa tehtyjen kallioinventointien perusteella luonnoltaan, maisemaltaan tai geologialtaan arvokkaiden kallioalueiden joukkoon.
Pohja- ja pintavedet
Alue ei sijoitu pohjavesialueelle. Lähimmän pohjavesialueen raja on ottamisalueelta noin 1,2 km etäisyydellä. Toiminta sijoittuu Lestijärveen laskevan Jokinevanpuron valuma-alueelle.
TOIMINNAN KUVAUS
Lupaa haetaan 15 vuoden ajalle ja 890 000 m3:n kiviainesmäärälle. Toiminta on ympärivuotista. Kiviaines irrotetaan räjäyttämällä. Tämän jälkeen suurimmat lohkareet rikotaan hydraulisella kivivasaralla. Louhe syötetään tela-alustaiseen murskauslaitokseen kaivinkoneella. Murske varastoidaan louhoksen viereen.
Kaivusyvyys vaihtelee 0..24 metriin. Louhoksen pohja on alimmillaan tasolla +143.00 m
N60. Ennen luiskauksia louhos rajataan näkyvällä lippusiimalla. Maisemointivaiheessa
louhoksen seinämät muotoillaan kaltevuuteen 1:2 louhimalla ja ylijäämäkiveä
hyödyntämällä. Maisemoinnin päätyttyä louhokseen muodostuu vesiallas. Louhoksen
ulkopuoliset varastoalueet jätetään metsittymään luontaisesti. Alueen maisemointiin ja metsittymisen varmistamiseen käytetään tarvittaessa muualta tuotavia puhtaita maita. Louhimisen aikainen kuivatus tapahtuu pohjoisen puoleisiin metsäojiin.
Ajoneuvoliikennettä syntyy enintään 100 käyntiä vuorokaudessa mutta määrä vaihtelee
suuresti murskeen menekin mukaan. Liikennöinti tapahtuu hakijan omistaman
metsäautotien kautta yleiselle tielle.
YMPÄRISTÖVAIKUTUKSET JA NIIDEN RAJOITTAMINEN
Melu ja pöly
Toiminnan suurimmat ympäristövaikutukset ovat melu
ja pöly. Kaikki murskauksen työvaiheet aiheuttavat melua ja sitä esiintyy koko murskauslaitoksen toiminta-ajan. Porauksesta sekä murskeen kuormauksesta ja kuljetuksesta aiheutuva melu on vähäistä. Räjäytyksistä ja louheen kaatamisesta murskaimeen syntyy kovempaa hetkellistä melua. Työkoneiden, kuorma-autojen ja murskauslaitoksen melusuojaukset pidetään jatkuvassa kunnossa. Räjäytys- ja rikkomistyö rajoitetaan kello 8-18 välille ja arkipäiviin. Murskaus ja poraus rajoitetaan klo 7-22 välille arkipäiviin. Murskeen kuljetusta voi tapahtua myös muina aikoina ja viikonloppuisin.
Pölyhaittoja minimoidaan tarvittaessa kastelulla sekä mahdollisesti koteloinneilla. Kastelulla vähennetään myös kuljetusteiden ja varastokasojen pölyämistä. Sekä melun että pölyn haitallisuutta vähentää ympäröivät metsät, muodostuva louhintaseinä sekä etäisyys asutukseen. Konetyypistä riippuen murskauslaitoksen melutaso on n. 85-90 dBA. Tämä melutaso laskee päiväajan ohjearvon alapuolelle tasaisessa ja esteettömässäkin maastossa noin 400 m etäisyydellä.
Yleiset ympäristövaikutukset
Maa-ainesten otolla ei arvioida olevan laajalle ulottuvia vahingollisia vaikutuksia luonnonolosuhteisiin. Ottamisalueella luonnon monimuotoisuus heikkenee toiminnan ajaksi, mutta vastaavaa elinympäristöä on lähialueella runsaasti. Ottamistoiminnan päätyttyä vaikutuksia vähennetään maisemoinnilla ja palauttamalla alue metsätalouskäyttöön. Hakijan käsityksen mukaan toiminnalla ei ole vaikutusta tai vaikutus on hyvin vähäinen alueen vesistöihin. Liitteenä olevan vesiensuojelusuunnitelman mukaan alueelta pumpattavat kuivatusvedet johdetaan laskeutusaltaaseen, tästä edelleen 1,5 ha:n imeytyskentälle, kentän keräilyvedet toiseen laskeutusaltaaseen ja tästä Jokinevanpuroon ja edelleen 4,5 km etäisyydellä olevaan Lestijärveen.
Öljyt ja Jätehuolto
Alueella kuluu vuosittain keskimäärin 315 m3 ja maksimissaan 700 m3 moottoripolttoöljyä ja öljyjä ja voiteluaineita keskimäärin 6,5 m3 ja maksimissaan 12 m3. Niiden säilytyksessä noudatetaan palavista nesteistä annetun lain ja asetuksen määräyksiä. Alueelle tehdään tiivispohjainen tankkausalue ja päästöihin varaudutaan riittävällä määrällä imeytysainetta. Polttoöljy varastoidaan kaksoisvaippasäiliössä tai vaihtoehtoisesti säiliö varustetaan suoja-altaalla. Säiliö varustetaan ylitäytönestolaittein. Hydrauli- ja voiteluöljyjä varastoidaan alueella 200 l tynnyreissä erillisissä lukituissa öljykonteissa.
Räjähdysaineena käytetään kemiittiä, jonka palamistuotteina ei synny jätteeksi katsottavia aineita. Räjähdysaineet tuodaan paikalle ennen panostusta. Alueelle ei rakenneta sosiaalitiloja.
Toiminnassa arvioidaan syntyvän vuosittain sekajätettä 5000 kg, metallijätettä n. 5000 kg ja ongelmajätettä, lähinnä jäteöljyä, 4000 kg. Ongelmajätteet säilytetään alueella lukitussa tilassa ja toimitetaan laitokseen, jolla on asianmukaiset luvat niiden käsittelyyn. Poisviedyistä jäteöljyistä pidetään kirjaa. Vain hyötykäyttöön soveltumattomat jätteet toimitetaan kaatopaikalle jätehuoltoyrityksen kanssa tehtävän sopimuksen mukaisesti.
LAITOKSEN TOIMINNAN JA SEN VAIKUTUSTEN TARKKAILU
Toiminnasta pidetään jatkuvaa kirjanpitoa, josta selviää mm ottomäärät, toiminta-ajat ja mahdolliset käyttöhäiriöt. Ottotason korkeudenseurantaa suoritetaan säännöllisesti. Laitoksella ei suoriteta säännöllistä päästötarkkailua.
POIKKEUKSELLISET TILANTEET JA NIIHIN VARAUTUMINEN
Toimintaan liittyviä riskejä ovat louhinta- ja murskaustöissä tapahtuvat tapaturmat, louhinnan aiheuttama tärinä sekä öljyvahingot. laitoksen ollessa toiminnassa se on jatkuvan tarkkailun alainen. Mahdollisista onnettomuuksista ja öljyvahingoista ilmoitetaan viipymättä viranomaisille. Alueella on imeytysainetta riittävä määrä mahdollisten vahinkojen varalle.
HAKEMUKSEN KÄSITTELY
Hakemuksesta tiedottaminen
Hakemuksesta on kuulutettu Lestijärven kunnan nettisivuilla ja ilmoitustaululla 17.5. – 15.6.2017. Kuulutus on lähetetty 15.5.2017 kirjeitse tiedoksi enintään 1000 metrin etäisyydelle ottamisalueesta sijoittuvien kiinteistöjen omistajille (6 kpl). Hakemusasiakirjat ovat kuulutusaikana olleet nähtävillä Lestijärven kunnan teknisessä toimistossa.
Muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksesta ei tullut kuulemisaikana muistutuksia tai huomautuksia.
Lausunnot
Hakemuksesta pyydettiin lausunnot Etelä-Pohjanmaan Ely-keskukselta ja Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollolta. Ympäristöterveydenhuolto ilmoitti sähköpostitse, että ei näe aihetta lausua hakemuksesta (toiminta voi tapahtua hakemuksen mukaisesti). Ely-keskus totesi lausunnossaan, ettei hanke sijoitu pohjavesialueelle tai luonnon- ja maisemansuojelun kannalta arvokkaalla alueella. Maa-aineksen ottaminen voidaan Ely-keskuksen käsityksen mukaan toteuttaa niin, ettei siitä aiheudu maa-aineslain 3 §:n mukaisia haittoja. Lausunnon liitteenä oli yleisiä lupaharkinnassa huomioon otettaviksi esitettyjä asioita.
Hakijan vastine
Hakijalle kerrottiin puhelimessa suullisesti Elyn lausunnon sisältö. Hakija katsoi, ettei se aiheuttanut tarvetta vastineelle.
Tarkastus
Alue oli tarkastettu maastossa jo aiemman maa-aineslupakäsittelyn yhteydessä. Tässä yhteydessä ei tehty maastotarkistusta.
TEKNISEN LAUTAKUNNAN RATKAISU
Tekninen lautakunta on tarkastanut ympäristölupahakemuksen ja myöntää Pekka ja Sirkka Tuikkaselle maa-aineslain 4 §:n mukaisen luvan maa-ainesten ottamiseen ja ympäristönsuojelulain 27 §:ssä tarkoitetun ympäristöluvan kiviaineksen louhintaan ja murskaukseen Lestijärven Lestin kylän tilalla 421-401-10-21 hakemuksen ja sen liitteenä olevan ottamissuunnitelman mukaisesti sekä jäljempänä luetelluin lupamääräyksin.
Lupamääräykset:
Murskeen lastaus- ja kuljetusaikataulua ei rajoiteta
Ottamistoiminnan loputtua ja vakuuden voimassaoloaikana on alueella pidettävä loppukatselmus, jossa todetaan alueen jälkihoidon ja maisemointitöiden riittävyys. Alku- ja loppukatselmuksen kutsuu koolle luvanhaltija.
Tarvittaessa luvanhaltija tai valvontaviranomainen voivat kutsua koolle ottamistoiminnan aikana muitakin katselmuksia toimintatapojen ja lupamääräysten tarkentamiseksi.
RATKAISUN PERUSTELUT
Maa-aineslain (555/1981) 6 §:n mukaan lupa maaâ€ainesten ottamiseen on myönnettävä, jos asianmukainen ottamissuunnitelma on esitetty eikä ottaminen ole ristiriidassa MAL 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Asiaa harkittaessa on otettava huomioon myös lupamääräysten vaikutus. Alueella ei ole merkittäviä kauneusarvoja tai erikoisia
luonnonesiintymiä eikä maa-ainestenotto turmele kaunista maisemakuvaa tai aiheuta huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa (MAL 3 §).
Ottoalue ei sijaitse pohjavesialueella eikä sen läheisyydessä, joten toiminnasta ei aiheudu pohjaveden laadun tai antoisuuden vaarantumista.
Kun toiminnassa noudatetaan lupahakemuksissa, lupamääräyksissä, ottamissuunnitelmassa ja lupamääräyksissä mainituissa valtioneuvoston asetuksissa esitettyjä suojaustoimia, ei ottotoiminta aiheuta vaaraa ympäristölle.
Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaisesti luvassa on annettava määräykset mm. päästöjen rajoittamisesta, jätteiden syntymisen vähentämisestä ja haittojen vähentämisestä. YSL:n 58 §:n mukaan luvassa on annettava lisäksi tarpeelliset määräykset jätteistä ja jätehuollosta jätelain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamiseksi. YSL:n 62 §:n mukaisesti tulee myös antaa tarpeelliset määräykset toiminnan ja päästöjen tarkkailusta. Luvassa on annettu määräykset jätehuollon järjestämisestä sekä pintavesipäästöjen ehkäisemisestä. Erityisesti suuri 1,7 km etäisyys lähimpiin häiriintyviin kohteisiin huomioiden toiminnan ei ole katsottu tarvitsevan melu- tai pölytarkkailua.
Maa-aineslain mukaan lupaviranomainen voi asettaa maisemointi- ja lupamääräysten noudattamiseksi vakuuden. Lestijärven maa-aineslupaviranomainen on tasapuolisen kohtelun vuoksi vaatinut vakuutta kaikkiin maa-aineslupiin. Vakuuden taso on ollut noin 5000 €/ ha ottamisaluetta, mistä tässä tapauksessa tulee lupamääräyksissä vaadittu 20000 euroa. Vakuutta voidaan maisemoinnin etenemisen mukaisesti tai muusta erityisestä syystä hakemuksesta alentaa. Käytännössä luvanhaltija/maanomistaja on vakuuden riittävyydestä riippumatta vastuussa mm. maisemoinnin loppuunsaattamisesta.
ELY-keskuksen lausunnon liitteenä olleet yleisohjeet on otettu huomioon lupamääräyksissä 2 - 15
LUVAN VOIMASSAOLO JA LUPAMÄÄRÄYSTEN TARKISTAMINEN
Lupa myönnetään määräajaksi 15 vuodeksi. Lupa-ajan laskenta alkaa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Jos toiminta muuttuu oleellisesti suhteessa ympäristöriskeihin, on toiminnalle haettava uusi ympäristölupa.
LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN
Jos asetuksella annetaan tämän luvan määräyksiä ankarampia tai niistä poikkeavia säännöksiä, on asetusta luvan estämättä noudatettava.
KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN
Maa-aineslupahakemuksen tarkastusmaksu on 4699 € ja ympäristölupahakemuksen tarkastusmaksu 1000 €. Käsittelymaksu yhteensä on 5699 €. Kyseessä on arvonlisäveroton myynti. Maksu perustuu Lestijärven kunnanvaltuuston 29 päivänä toukokuuta 2015 § 13 ja 14 hyväksymiin maa-aines- ja ympäristöviranomaisen taksoihin.
Vt. rakennustarkastaja
Lautakunta myöntää maa-aines- ja ympäristöluvan päätösluonnoksen mukaisena.
Tekninen lautakunta
Lupamääräyskohta 4 poistetaan tarpeettomana. Muutoin lautakunta hyväksyi päätösesityksen.