Lestijärven kunnan päätökset > Tekninen lautakunta > Tiistai 06.06.2023, klo 18.30 - 21.00
37§ LAUSUNTO JÄTEHUOLTOMÄÄRÄYKSISTÄ

Teknisen lautakunnan lausunto Järviseudun jätelautakunnan jätehuoltomääräyksistä

Asia

Järviseudun jätelautakunta on pyytänyt jätelain 92 §:n mukaisesti lausuntoa jätehuoltomääräysluonnoksesta.

Jätehuoltomääräykset ovat jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavia sitovia paikallisia määräyksiä, joilla täydennetään ja tarkennetaan jätelakia ja -asetusta paikallisesti toimialueella huomioiden alueelliset erityisvaatimukset. Jätehuoltomääräyksillä varmistetaan alueella toimiva jätehuolto niin kuntalaisten, jätehuollon toteuttajien kuin viranomaistenkin kannalta. Määräysten tavoitteena on, ettei jätteistä ja jätehuollosta aiheudu ympäristö- ja terveyshaittoja, edistää jätehuollon etusijajärjestyksen huomioon ottamista ja eri kiinteistöjen erilaiset palvelutarpeiden huomioiminen. Määräyksiä voidaan antaa jätelain mukaisesti mm. syntypaikkalajitteluun, jätteiden vastaanottopaikkojen järjestelyihin, keräykseen, kuljetukseen, pienimuotoiseen jätteen käsittelyyn sen syntypaikalla, roskaantumisen ehkäisemiseen sekä erilaisiin jätehuollon teknisiin vaatimuksiin liittyen. Jätehuoltomääräykset koskevat Alajärven kaupunkia sekä Halsuan, Kyyjärven, Lappajärven, Lestijärven, Perhon, Reisjärven, Soinin sekä Vimpelin kuntia.

Jätehuoltoviranomaisen määräysvalta jätehuoltomääräyksissä on rajattu kunnan jätehuollon järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluviin jätteisiin jätelain 32 §:n mukaisesti. Kunnan vastuulle kuuluvat asumisessa syntyvien jätteiden ja kunnan omassa toiminnassa syntyneiden hallinto ja palvelutoiminnan yhdyskuntajätteiden jätehuolto. Tämän lisäksi kunnan vastuulle kuuluu saostus- ja umpisäiliölietteiden jätehuollon sekä toissijaisen jätehuollon palveluiden järjestäminen. Määräykset koskevatkin muuta toimintaa vain rajoitetusti, ja muita jätteitä ja jätehuoltoa säätelee puolestaan jätelainsäädäntö. Kunnallisten jätehuoltomääräysten valmistelun ja hyväksymisen tekee jätelain 23 §:n mukaisesti kunnan nimeämä jätehuoltoviranomainen, jona toimii Järviseudun jätelautakunta.

Järviseudun jätelautakunnan jätehuoltomääräykset on otettu käyttöön 1.1.2002, ja ne on päivitetty 12.5.2016. Järviseudun jätelautakunta on kokouksessaan 24.3.2022 §6 päättänyt hyväksyä jätelain 2011/646 muutoksen mukaiset muutokset jätehuoltomääräyksiin. Laajempi tarkastelu jätehuoltomääräyksiin tehdään myöhemmin.

Luonnos uusiksi kunnallisiksi jätehuoltomääräyksiksi koostuu yleisestä, periaatteita ja vastuita kuvailevasta osasta sekä varsinaisesta määräysosasta. Yleinen osa on kuntalaisille tarkoitettu informaatio-osa jätehuoltomääräysten tarkoituksesta, jätehuollon toimijoista, kunnan järjestämästä yhdyskuntajätehuollosta sekä tuottajavastuusta. Varsinainen määräysosa sisältää sitovat, lainsäädäntöä täsmentävät määräykset eli vain tämä osa hyväksytään velvoittaviksi kunnallisiksi jätehuoltomääräyksiksi. Jätehuoltomääräyksistä on laadittu perustelumuistio, jossa avataan säännösten perusteita ja annetaan soveltamisohjeita käytännön tilanteisiin. Perustelumuistio toimii jätehuoltomääräysten soveltamisen tukena.

Jätehuoltomääräysten esitetään tulevan voimaan 1.7.2023 muutoksenhausta huolimatta ja niillä kumotaan aiemmin voimassa olleet jätehuoltomääräykset.

Ympäristösihteerin esitys:

Lestijärven tekninen lautakunta antaa seuraavan lausunnon Järviseudun jätehuoltomääräyksistä

4 § Bio- ja pakkausjätteet 1 kappale: suullinen sopimus poistettava. Kirjallinen sopimus helpottaa todentamaan asiat riitatilanteissa.

6 § Poltettava jäte. Olisiko tarpeen mainita myös, ettei biojäte kuulu poltettaviin jätteisiin.

9 § Pykälässä on mainita kompostoinnin ilmoitusvelvoitteesta Järviseudun jätelautakunnalle. Pykälässä ei kuitenkaan ole esitetyssä muodossa mainintaa siitä, että taajama-alueen ulkopuolella on pykälän liitteen mukaan kompostointivelvoite. Liitteenä olevien karttojen perusteella biojätteiden erilliskeräystä suoritetaan ainoastaan taajama- tai keskusta-alueilla hyvin rajoitetuilla alueilla. Pykälä asettaa näin ollen taajama/keskusta-alueella asuvat ja haja-asutusseudulla asuvat ihmiset eriarvoisiksi biojätteiden keräyksen osalta. Kaikki eivät haja-asutusalueella ole kykeneviä tai halukkaita kompostoimaan biojätteensä, jolloin biojätteiden erilliskeräystä tulee tehdä myös haja-asutusalueilla.

Biojätteiden erilliskeräyksestä on lisätietoa § 14, mutta myöskään tässä pykälässä ei ole esitetty haja-asutusalueille pakollista kompostointivelvoitetta.

11 § Vakituisesti asuttavien kiinteistöjen yhteisiin jäteastioihin on hyvä määritellä etäisyys, minkä sisällä yhteisiä jäteastioita voidaan käyttää (esim 250 m)

14 §:ään tulee lisätä seuraavat: Kompostori tulee sijoittaa kiinteistölle vähintään 5 metrin etäisyydelle kiinteistön rajasta. Kompostoriin ei saa laittaa vieraslajeiksi luokiteltuja kasveja tai niiden osia.

21 § Kuivakäymäläjätteen kompostointiin tulee lisätä kompostoidaan lämpökompostorissa. Kohtaan Omatoiminen lietteenkäsittelyluvanhaltija voisi lisätä tai muuttaa esim. aktiiviviljelijäksi.

Tekninen lautakunta:

Hyväksyttiin ympäristösihteerin esitys.



Liitteet
Pöytäkirjanote
Lausuntopyyntö