Lestijärven kunnan päätökset > Kunnanhallitus > Tiistai 29.10.2024 klo. 9.00
151§ Lestijärven esiselvityshanke ja järvityöryhmän esitys

Valmistelija: vs. kunnanjohtaja Susanna Tuikka

Lestijärven kunnanhallitus on kokouksessaan 31.3.2022 § 61 päättänyt toimia Lestijärven kunnostuksen esiselvityshankkeen hakijana ja hallinnoijana. Hankehakemus on tullut vireille 8.4.2022 (liite a). Hanke päättyy 31.12.2023.

Esiselvityshankkeen tavoitteena on käynnistää Keski-Pohjanmaan maakuntajärven, Lestijärven, kunnostukseen tähtäävä hankejatkumo. Esiselvityshankkeessa laaditaan kokonaissuunnitelma eli ”järvikartta” siitä, mitä kunnostushankkeita Lestijärven valuma-alueen päästöjen vähentämiseksi ja järven sisäisen tilan kunnostamiseksi tulisi tehdä. Esiselvityshankkeen tavoitteena on löytää järven valuma-alueelta tarkoituksenmukaisimmat ja toteutettavissa olevat kunnostuskohteet, joiden avulla järven kuormitusta voidaan vähentää. Valuma-alueelta kohteena on erityisesti Lehtosenjoki ja Pappilanjoki.

Esiselvityshankkeen kohderyhmänä ovat valuma-alueen maanomistajat, koska maanomistajien hyväksyntä ja sitoutuminen esiselvityshankkeessa tehtävään hankesuunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää.

Hankkeelle on hankehakemuksessa määritelty seuraavat toteutusvastuut:

  1. Järvikartan laadinnasta vastaa ostopalveluna valittu asiantuntijatyön toteuttaja. Järvikartta on toimitettava kuntaan sen valmistuttua, viimeistään hankkeen päättyessä.
  2. Hankehakemuksen ja -suunnitelman tekemisestä esim. ELY-keskuksen vesiensuojelun tehostamisohjelmaan vastaa ostopalveluna valittu asiantuntijatyön toteuttaja.
  3. Maanomistajien sitouttamisesta tukemaan järven valuma-alueen hanketta vastaa ostopalveluna valittu asiantuntija. Asiantuntija pitää yhteyttä ensimmäisen hankehaun kohdealueen maanomistajiin sekä tiedottaa maanomistajia puhelimitse, sähköpostitse ja kirjepostin avulla. Maastoon tehdään katselmuksia maanomistajien kanssa konkreettisten toimenpiteiden kartoittamiseksi.
  4. Järvikartan laatimisessa käytetään hyväksi yhdistysten, kuntalaisten, muiden ympärivuotisten asukkaiden, kesäasukkaiden ja ulkolestiläisten osaamista järvikartan laatimisessa Järviryhmässä, Lesti-viikon tilaisuudella ja arviointiseminaarilla.
  5. Paikalliset yhdistyksen vastaavat materiaalipankin aineiston kokoamisesta talkootyönä. Yhdistykset keräävät Lestijärven kunnosta tehdyt selvitykset ja tutkimukset, ja toimittavat ne kuntaan.

Järvityöryhmän puolesta Kaarle Kaistila on toimittanut kunnanhallitukselle 27.11.2023 työryhmän tekemän esityksen (liite b). Työryhmä on tehnyt vesiensuojelullisen kokonaisarvion, jossa he ovat päätyneet seuraavaan hankejärjestykseen:

  1. Teerinevan alueen ennallistaminen laaja-alaisena vesiensuojelukysymyksenä
  2. Lehtosenjoen valuma-alueella tehtävät valunnansäätöhankeet
  3. Pappilanjoen valuma-alueella tehtävät valunnansäätöhankkeet

Työryhmä esittää hankerahoituksen hakemista Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta.

Esityksessä kunnalta toivotaan seuraavia toimenpiteitä:

  1. Kunta sitoutuu hankkeeseen antamalla luvan hankesuunnitelman laatimiseen omistamalleen alueelle Teerinevalla
  2. Kunta esittää Kaustisen seutukunnalle hankkeen vetovastuuta
  3. Kunta ei osallistu tässä vaiheessa suunnittelun omavastuuosuuden maksamiseen, vaan omarahoitus katetaan yksityisiltä toimijoilta kerättävällä rahoituksella
  4. Kunta suosittaa kaikille alueen maanomistajille, että maanomistajat antavat luvan omistamiensa alueiden osalta Lestijärven valuma-alueen kunnostukseen tähtäävien suunnitelmien tekoon.

Esittelijä: vs. kunnanjohtaja Susanna Tuikka

Päätösehdotus:

Kunnanhallitus ei hyväksy järvityöryhmän esitystä. Kunnanhallitus on 1.11.2023 § 150 päättänyt ottaa Teerinevan alueen metsätalouskäyttöön niiltä osin kuin alue on siihen tarkoitukseen soveltuvaa.

Kunnanhallitus kuitenkin katsoo, että selvitystyötä Lestijärven kunnostuksen osalta tulee jatkaa. Koska kunta on nyt käynnissä olevan hankkeen hakija ja hallinnoija, mahdollisten jatkohankkeiden osalta tehdään päätökset kunnanhallituksessa sen jälkeen, kun esiselvityshankkeen loppuraportti on toimitettu kuntaan.

Kunta ei voi suosittaa tai ohjeistaa maanomistajia siitä, mihin tarkoitukseen he maaomaisuuttaan haluavat käyttää. Alkuperäisen hankesuunnitelman mukaan alueen maanomistajien sitouttaminen oli keskeisessä osassa hanketta. Tältä osin hanke ei ole toteutunut hankesuunnitelman mukaisesti. Alueen maanomistajia ei ole mukana hankkeen ohjausryhmässä eikä maanomistajiin ole oltu yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse hankkeesta tiedottamiseksi.

Päätös:
Kunnanhallitus päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisestisiirtää asian käsittelyä siihen saakka, kunnes kunta on tutustunut nyt käynnissä olevan hankkeen loppuraporttiin.

Liitteet:

Liite a Lestijärven esiselvityshanke- hankehakemus

Liite bJärvityöryhmän esitys

-------------------------
Esittelijä: kunnanjohtaja Päivi Rautiio

Pykälän alussa kunnanhallituksen jäsenet kuulevat Metsähallituksen asiantuntijoita kyseessä olevasta asiasta.

Päätösehdotus:
1. Kunta päättää hakea JTF-rahoitusta Teerinevan kunnostushankkeen suunnitteluun.
2. Hankkeen hakijana ja hallinnoija toimii Lestijärven kunta.
3. Omarahoitus osuuden maksajana toimii kunta.
4. Kunnanhallitus valtuuttaa kunnanjohtajan hankkimaan tarvittavaa asiantuntija apua hankehakemuksen laatimisessa.

Muutettu päätösehdotus:
Lisätään alkuperäiseen päätösehdotukseen kohta 5. Hankehakemus ja hankkeen kustannukset tuodaan hallitukselle päätettäväksi ennen hankehakemuksen lähettämistä.

Päätös:
Tapio Tuikka esitti, että asia jätetään pöydälle ja valmistellaan ensin laskelmat hankkeen suunnittelun kustannuksista. Esitystä ei kannatettu.
Kunnanhallitus hyväksyi päätöksen kunnanjohtajan esityksen mukaisesti.


Sakari Rehell Metsähallituksen luontopalveluista esitteli kunnanhallitukselle asiantuntijana soiden kunnostushankkeita klo. 9.01-9.48 . Rehell poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Pentti Untinen ilmoitti esteellisyytensä ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi klo. 9.43.Peruste hallintolaki 28 § mom. 7, maanomistus Teerinevan alueella.

Pidettiin kokoustauko klo. 10.53 - 11.02.
-------------------------
Lestijärven kunnanhallitus on kokouksessaan 21.8.2024 § 102 päättänyt hakea JTF- rahoitusta Teerninevan alueen kunnostushankkeen suunnitteluun. Esitykseen lisättiin kohta 5. jossa päätettiin hankehakemuksen ja sen kustannusten tuomisesta kunnanhallitukseen ennen hankehakemuksen jättämistä.

Hankkeen kokonaisbudjetin arvio onnoin 45 000 €, josta JTF-ohjalman mukainen tukiprosentti on 80%. Kunnan omarahoitus osuus olisi9000 € ja hankkeen keston ollessa 1,5 vuotta rahoitusosuus jakautuu 4500 €/vuosi. Vuosille 2025 ja 2026 talousarvioon varataan omarahoitus osuuden rahoitus.

Kaustisen Seutukunnan osaamista hyödynnetään hankkeen hallinnoinnissa koko hankkeen ajan.

Hankkeen rakenne, joka koostuu neljästä työpaketista, kuten sidosryhmien osallistamisesta, kunnostamisvaihtoehtojen suunnittelusta ja kunnostamisvaihtoehtojen arvioinnista. Hankkeen tavoitteena on tehdä suunnitelma jossa selvitetään eri vaihtoehtoja Teerinevan alueen, laskujokien ja järven tilan parantamiseksi ja joka arvioi suunniteltujen toimenpiteiden vaikutukset järven tilaan, metsätalouteen, kalatalouteen sekä huomioi elinkeinojen ja virkistystoiminnan kannalta optimaaliset toimet.

Työpaketti 1: Hankkeen hallinnointi, viestintä ja sidosryhmäviestintä
Tavoite: Tehostaa hankkeen hallintaa, viestintää ja kuntalaisten sekä maanomistajien osallistamista.
Toimenpiteet: Keskustelutilaisuuksien järjestäminen säännöllisesti.
Konkreettinen tulos: Toteutetaan vähintään kolme keskustelutilaisuutta, joissa kerätään palautetta paikallisilta maanomistajilta ja sidosryhmiltä. Nämä tilaisuudet vahvistavat kuntalaisten sitoutumista hankkeeseen ja mahdollistavat palautteen pohjalta tehtävät muutokset suunnitelmaan.

Työpaketti 2: Kunnostamisvaihtoehtojen suunnittelu ja vaikutusarviointi
Tavoite: Laatia vaihtoehtoiset kunnostussuunnitelmat ja arvioida niiden vaikutukset vesistöön ja biodiversiteettiin. Toimenpiteet: Kunnostusvaihtoehtojen laatiminen ja vaikutusten arviointi eri näkökulmista, kuten vedenlaatu, kalatalous ja metsänhoito.
Konkreettinen tulos: Esitetään vähintään kaksi vaihtoehtoista kunnostussuunnitelmaa, joissa on arvioitu niiden vaikutukset vedenlaatuun, kalatalouteen ja paikalliseen biodiversiteettiin. Näitä suunnitelmia käytetään jatkokeskustelujen ja päätöksenteon perustana.

Työpaketti 3: Lainsäädäntöön ja EU-tason säädöksiin liittyvä selvitys ja vaikutusten arviointi
Tavoite: Selvittää nykyisen lainsäädännön ja EU-tason säädösten vaikutukset hankkeen toteutukseen.
Toimenpiteet: Arvioida kansallisen ja EU-tason säädösten vaikutukset kunnostustoimenpiteisiin.
Konkreettinen tulos: Laaditaan kattava analyysi siitä, miten voimassa oleva lainsäädäntö ja EU ennallistamisvelvoitteet vaikuttavat hankkeen toimenpiteisiin. Raportti esitetään maanomistajille ja sidosryhmille, jotta lainsäädännölliset reunaehdot tulevat selviksi kaikille osapuolille.

Työpaketti 4: Suunnitelman viimeistely ja raportointi
Tavoite: Viimeistellä kunnostussuunnitelmat ja raportoida hankkeen tulokset.
Toimenpiteet: Kunnostussuunnitelmien viimeistely ja loppuraportin laatiminen.
Konkreettinen tulos: Valmis loppuraportti, joka sisältää yksityiskohtaiset toimenpidesuositukset Teerinevan, Lehtosenjoen ja Pappilanjoen valuma-alueiden vesistörasituksen vähentämiseksi ja Lestijärven tilan parantamiseksi. Raportti toimii pohjana jatkohankkeille ja tukee Keski Pohjanmaan siirtymäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista.

Liitteenä Eura järjestelmän hankehakemus luonnos.

Päätösesitys:

1.Kunnanhallitus päättää hakea Lestijärven parantamissuunnitelmaan liittyvään Teerinevan alueen parantamistoimenpiteiden suunnittelutyöhön JTF-rahoitusta Keski-Pohjanmaan maakunnan JTF-rahoituksesta 31.10.2024 erääntyvästä hankehausta liitteenä olevan EURA-hakemuksen tavoitteiden ja tulosten osalta.

2.Hankkeen budjetin osalta kunnanhallitus päättää, että hankkeen ajalle Lestijärven kunta sitoutuu enintään 9 000€ omarahoitusosuuteen ja hanke-esityksen budjetti täsmennetään päätetyn omarahoitusosuuden mukaisesti ottaen huomioon, että omarahoitusvaade JTF-hankkeissa on 20% kokonaisbudjetista.

3.Hankkeen toteutuksessa hyödynnetään Kaustisen seutukunnan osaamista hankkeiden hallinnoinnista, mm. hankkeessa tarvittavien ostopalveluiden kilpailuttamisessa ja projektin raportoinnissa rahoittajan vaatimusten mukaisesti.

4.Kunnanhallitus valtuuttaa kunnanjohtajanviimeistelemään hakemus tehdyn päätöksen mukaisesti.

Päätös:
Hyväksyttiin.


Pirjo Änäkkälä saapui kokoukseen pykälän käsittelyn ajaksi klo. 10.04-10.10.

Pentti Untinen ilmoitti esteellisyytensä ja poistui asian käsittelyn ajaksi. Peruste hallintolaki 28 § mom. 3.
Tapio Tuikka ilmoitti esteellisyytensä ja poistui asian käsittelyn ajaksi. Peruste hallintolaki 28 § mom. 3.
Juha Nevala ilmoitti esteellisyytensä ja poistui asian käsittelyn ajaksi. Peruste hallintolaki 28 § mom. 3.



Liitteet:
Liite d Hankehakemus Eura


Liitteet
Eura hankehakemus
Järvityöryhmän esitys
Hankehakemus